Geïnspireerd op De tuin der lusten van Jeroen Bosch en onder regie van Frits Vogels. Erotiek speelde er een grote rol in. Het stond tot 1970 op het repertoire en werd in de voor die tijd karakteristieke cultuurtempels als Fantasio en Paradiso gespeeld. Ook werd het verfilmd en op de televisie vertoond. Verder speelde het op talloze festivals. Het stuk had als compositorisch principe dat de spelers bij iedere voorstelling via ingebouwde codes de volgorde en de temporisering van de scènes naar hun hand moesten zetten.

Een bijzondere onderneming was ‘prjkt konstruktie’. Arnold Hamelberg ontwierp een speelruimte in de vorm van een open steigerconstructie met meerdere verdiepingen, in streng geometrische maatvoering (foto 43-47).

foto43 foto44 foto45 foto46 foto47
Fotografie: Thomas Tol
Ontwerp constructie: Arnold Hamelberg
Regie: Frits Vogels, Luc Boyer, Wim Nabben en Hein Vrasdonk Bewegingsontwerp/mimografie: ‘prjkt konstruktie’
Hamelberg: ‘Dit project wordt nog teveel vanuit het theater bekeken; de stellage zou dan het decor zijn... Krankzinnig. Deze constructie past in de ontwikkeling van de beeldende kunst, denk maar aan de environments.’ (Lidy van Marissing 1969) Vogels: ’Symbool-ontcijferaars vinden ons vervelend. Wij werken voor mensen, die naar de dingen kunnen kijken zoals ze zijn en door de lichamelijke sensaties geëmotioneerd kunnen raken. Vroeger werkten we koeler, academischer, geobserveerd door het publiek. Nu betrekken we de mensen bij ons spel, het prjkt konstruktie is een nieuwe stap.’ (Müller 1969)
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
Schermen van spiegel-folie gedragen door publiek en spelers
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
De constructie, door het participerende publiek vol gezet met kerkstoelen
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
32 lichtpunten, twee filmprojectoren, drie diaprojectoren, twee taperecorders, vier microfoons, een stroboscoop en een versterker van honderd watt; techniek: Johan Vonk
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth


Deze constructie werd zesmaal in een openbare ruimte opgesteld en daar gedurende twee dagen bespeeld, door spelers én publiek. De omringende ruimte, variërend van veemarkt tot kerk, speelde daarbij een grote rol. Hier was het dat Bewth, als eerste groep in Nederland, overtuigd locatietheater bedreef. Om praktische redenen had de groep niet in de studio met deze constructie kunnen werken. Veel werd ter plekke geïmproviseerd, soms tot groot vermaak van het deelnemend publiek. De vormkracht van het door Bewth gebodene was niet altijd overtuigend, met uitzondering van het spel met fraaie door Luc Boyer gemaakte koepelvormige kwallen en spiegelplaten, dat krachtige lijnen door constructie en omringende ruimten trok. Publicitair en qua ludieke spelopvatting was het een groot succes.
(deze tekst is een samenvatting uit: BEWTH VOLTOOID samengesteld door Carol Schade en Ben Zwaal, met een tekstbijdrage van Klaske Bruinsma, en in 2005 verschenen bij uitgeverij THOTH te Bussum)
contact / links