Fotografie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het werk van Bewth. Bij het ontwerpen van de voorstellingen en natuurlijk ook bij het bewaren van de vervliedende beelden.
Vooral de fotografen Oscar van Alphen, Roeland Fossen, Willem Hekkema en Thomas Tol hebben uitvoerig over ons bericht. Zij zijn dan ook prominent en frequent op deze site aanwezig. Dat van sommige belangrijke producties beelden ontbreken heeft te maken met lacunes in ons archief. Wij troosten u en onszelf met de gedachte dat het fotomateriaal van andere voorstellingen hen in de geest vervangt.
De vierde periode 1984 - 2005 klick op de foto voor uitvergroting en informatie

foto188 foto189 foto190 foto191 foto192 foto194 foto195 foto196 foto197 foto198 foto199 foto200 foto201 foto202 foto202a foto203 foto204 foto205

Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Ben Zwaal
schippertje in zwaar weer, aan piepend roer op krakend dek
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Ben Zwaal
David Haneke daalt af voor de voeten van Hare Majesteit, onder de nog eenmaal gebruikte ‘tuut’, in 1977 door zeilmaker Jan Abe Mulder gemaakt voor de voorstelling in de Oude Kerk te Amsterdam
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Voor deze derde Bavo-productie is als entree voor het publiek het portaal van het zuiderdwarsschip gekozen. De bezoekers steken dwars over naar de noordzijde van het dwarsschip waar zij worden uitgenodigd op de twee tribunes plaats te nemen, die later blijken te kunnen rijden.
De tribunes zijn voor deze productie getransformeerd tot kerkbank, met een betimmering uitgevoerd door Hans Sudmeyer en Abel Zwaal van Houthandel Saenredam; luttele minuten later zal een van deze tribunes het graf van de schilder Saenredam passeren.
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Terwijl een ondoorgrondelijk diepe, langzaam aanzwellende orgelklanken-stroom de ruimte vult, wenden de torso’s in het transept zich onzichtbaar langzaam naar het orgel.
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Klaske Bruinsma zakt in driemaal zestig seconden een decimeter tussen de zerken in de grond; David Haneke, Carol Schade en Jean Pierre Dréau rijzen op
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
met de teilen die eerder lekwater opvingen op de zolderverdieping van Stapelhuis Sint-Felix
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Anke van ’t Hof voor het koorhek, met spijlen, traceerwerk en vetvangers van de Mechelse kopergieter Jan Fierens, 1509-1517
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
David Haneke en Fried Mertens zullen even later, hangend aan de touwen uit de viering, over kerkbanken en graf-stenen scheren en wartelen
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Marianne Schnitger in de kooromgang bij de achterkant van het avondmaalsbord met een beschrijving van het Beleg van Haarlem. Even later zal op de witte muur onder dit bord uit 1581, met een wit krijt, genoemd jaartal en het jaar van de voorstelling geschreven worden
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Klaske Bruinsma onder de lantaarn met een kaars die brandt, wanneer de tribunes van twee kanten vanuit de kooromgang naderbij rijden. Zich naar het westen terugdraaiend, bereiken de tribunes hun eindbestemming op deze meest oostelijke plek van de kerk. Daar bevindt zich ook het kleine portiek naar het Klokhuisplein waardoor de bezoekers de kerk verlaten, met de volgende woorden van Martinus Nijhoff nog in de oren: ‘In ’t stille, bleeke water drijven booten: / Zij wachten in de oneindigheid der grijze / Rivier, maar in hun buik zwelt zwaar het groote / Verlangen naar den horizon te reizen’
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
David Haneke op de rand van een glazen tafel
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Het initiatief tot de voorstellingen gaat uit van het Rijksmuseum, als een hommage aan Wim Quist, die met de verbouwing van de Zuidvleugel na vijftien jaar als architect van diverse renovaties afscheid neemt van het museum.
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
Fotografie: Roeland Fossen
Regie: Ben Zwaal
Fried Mertens op het snijpunt van drie zalen; daar waar twee afgeschuinde hoeken van de kleine zalen door Quist ‘geopend’ zijn en verbonden met de grote zaal; de oorspronkelijke afschuining blijft in het hoge, verschuifbare, glas bewaard
photo © 2008 Roeland Fossen/Bewth
contact / links